Trends in de bedrijfsfotografie voor 2025

Authenticiteit en echte momenten

Als bedrijfsfotograaf vind ik het altijd interessant om de laatste trends in bedrijfsfotografie te volgen. De vraag naar beeldmateriaal voor werken-bij-websites is enorm. Bedrijven met een goedgevulde orderportefeuille besteedden vroeger vaak weinig aandacht aan online zichtbaarheid en professionele fotografie. Maar met het huidige personeelstekort zie ik dat de vraag naar bedrijfsfotografie sterk toeneemt. Opvallend is dat veel bedrijven wel weten te omschrijven wie ze zouden willen zijn, maar dat het soms ontbreekt aan échte authenticiteit. Juist door bijvoorbeeld een vies overal in beeld te brengen, creëer je geloofwaardigheid. Als fotograaf op locatie vind ik het bovendien altijd interessant om te zien hoe verschillende bedrijven hierin hun eigen draai geven.

Terug naar de basis

Keep it simple: een goede fotografiecampagne draait om een sterk verhaal. Duidelijke teksten die ervoor zorgen dat de boodschap goed overkomt. Rijd voor de grap eens over een industrieterrein en je zult versteld staan van de teksten die overal staan: “Wij zoeken jou!” of “Ben jij op zoek naar een uitdaging binnen de techniek?” Ik stel me altijd voor alsof ik de doelgroep ben en vraag me af: “Wat zou mij triggeren?” Vaak heeft het beeld daarbij veel invloed.

Bij bedrijfsfotografie is het essentieel om de boodschap helder en direct over te brengen. Portretfotografie en groepsfotoshoots werken veel krachtiger met eenvoudige, duidelijke teksten die de kern raken. Dit soort fotografie helpt bedrijven om hun unieke identiteit te laten zien en zich te onderscheiden. Dat kun je bijvoorbeeld zien in het project bij Titan Salt.  Door terug te gaan naar de basis, met een krachtig beeld en een helder verhaal, kunnen bedrijven hun online zichtbaarheid vergroten en het vertrouwen van hun doelgroep winnen.

Achterliggende vraag

Als fotograaf kijk ik altijd naar de achterliggende vraag. Wil de klant meer naamsbekendheid? Is er behoefte aan extra personeel? Heeft de website een update nodig met frisse bedrijfsfotografie? Komt de kernboodschap van de dienst niet goed over? Krijgt de klant veel dezelfde vragen? Wanneer ik een bericht op Instagram post, merk ik dat mensen die ik later spreek, vaak precies weten waar ik mee bezig ben. Op die manier screen ik regelmatig de vragen die ik krijg en speel ik daarop in via mijn social media-kanalen.

Bedrijfsfotografie kan veel meer doen dan alleen mooie beelden opleveren. Het personeel zelf zal de foto’s vaak delen met familie en vrienden of op hun eigen social media plaatsen. Dat vergroot het bereik en creëert een ambassadeursgevoel binnen het bedrijf, wat weer bijdraagt aan de bekendheid en uitstraling.

Klantverhalen

Een van de sterkste manieren om je bedrijf in beeld te brengen, is door je klanten te fotograferen. Zo kan je doelgroep zich identificeren met de persoon op de foto. De trend hierin is om klanten echt in beeld te brengen en juist alle facetten van hun werk te laten zien. Dit zorgt voor een geloofwaardiger en authentieker beeld dan wanneer je dit als bedrijf zelf vertelt. Dit type fotografie spreekt mensen echt aan en zorgt voor een flinke boost in de online zichtbaarheid van het bedrijf.

 

Blijf als bedrijf dicht bij jezelf. Vraag je medewerkers eens hoe zij het graag zouden zien!

Bedrijfsfotografie op locatie, portretfoto medewerker bouwplaats, portretfoto,
Technische bedrijfsfotografie, Techniek fotografie, locatie fotografie, fotograaf inhuren op locatie, internationale fotograaf,
laserscanner, hexagon, Lasertraker, apparatuur fotografie,
Lootsma Bolsward, Cleaning Bolsward, portretfotografie op locatie